-
چاپ کتاب ویژوال پارادایم
جمعه 20 مرداد 1396 19:58
مژده: چاپ کتاب آموزش ویژوال پارادایم به پایان خواهد رسید. با توجه به اهمیت استفاده از ابزارهای مدیریت فرایند و اینکه ویژوال پاردایم یکی از مناسب ترین این ابزارهاست. کتابی در این زمینه نوشته ایم که هم اکنون چاپ آن به پایان رسیده و امکان آن مهیا شده است که در دسترس علاقمندان قرار بگیرد. در این کتاب سعی داریم ابزار...
-
۱۰ نکته کارآمد در باب مدلسازی فرآیند در سیستم مدیریت فرآیندهای کسبوکار (#BPMN) - قسمت دوم
پنجشنبه 11 آذر 1395 04:00
آمدر مقاله قبل 2 نکته کارآمد در باب مدل سازی فرایند را تشریح کردیم. در این قسمت 3 نکته دیگر را بیان می کنیم. ۳-مدلهای خود را طبقهبندی کنید. موضوعی که BPMN را از دیگر شیوههای مدیریتی متمایز میکند، تأکید آن بر نگرش به کسبوکار از منظر عملکرد بین وظیفهای است. ثبت فرآیندها در مدلهای مسطح که ۳۰ فوت از فضای دیوار را...
-
۱۰ نکته کارآمد در باب مدلسازی فرآیند در سیستم مدیریت فرآیندهای کسبوکار (BPMN) - قسمت اول
چهارشنبه 10 آذر 1395 22:11
خصوصیات موجود در BPMN ، قوانین و تعاریف فنی فراوانی را ارائه میکند، اما چگونگی خلق مدلهای فرآیندی را آموزش نمیدهد (در واقع مأموریت اصلی مدلهای فرایندی، به حداکثر رساندن فهم فرآیند "همانگونه که است" یا "آنگونه که باید باشد" هست)؛ به منظور اجرای کارآمد مدلسازی فرآیند، میبایست فراتر از...
-
ماتریس CRUD چیست؟
چهارشنبه 27 مرداد 1395 15:59
ماتریس دیگری که میتواند به تکمیل سناریوی فرآیند کمک کند، تهیه ماتریس گردش فرمها و یا ماتریس CRUD میباشد. این ماتریس در طراحی فرمها در BPMS میتواند به تسهیل انجام کار کمک کند و از طرفی هم مستند فرآیند را به عنوان یک سند فرآیندی کامل کند. سطرهای این جدول شامل ایستگاههای کاری میباشد و ستونهای ماتریس نام فرمهای...
-
سناریوی یک فرآیند چیست؟
چهارشنبه 27 مرداد 1395 15:53
پس از اینکه اطلاعات مربوط به فرآیندها بدست آمد، کار تدوین سناریوی فرآیند (مستند فرآیند) آغاز میشود. در این فاز هدف تدوین مستندی است که ابتدا و انتهای فرآیند را نشان دهد و نحوه انجام کارها به همراه قوانین کسبوکار تدوین گردد. اولین قدم تشریح فرآیند در قالب جملات میباشد. پس ما در چندین صفحه، نحوه انجام فرآیند را تشریح...
-
تعیین استراتژی های صدور کارت بانکی
چهارشنبه 27 مرداد 1395 04:00
استراتژیهایی که براساس مدلهای فوق در این مطالعه موردی تعیین می گردد بشرح ذیل می باشد: - افزایش تعداد مشتریان جهت صدور کارت - برون سپاری بخشی از فرایند کارت به بخش خصوصی - انعطاف پذیری در صدور انواع کارت سفارشی مشتریان براساس استراتژیهای تعیین شده اهداف مشخص می گردند و بشرح ذیل می باشند: 1. قرارداد با شرکتهای دولتی و...
-
شناسایی KPI های سازمانی
چهارشنبه 27 مرداد 1395 03:50
ابتدا باید شاخصهای کلیدی شناسایی شوند که باتوجه به این موضوع که بحث بر روی ارائه خدمات بانکداری الکترونیک می باشد (صدور کارت بانکی) شاخصهای کلیدی بشرح ذیل تعیین می گردد: - سرعت انجام خدمات - دقت انجام خدمات کیفیت خدمات نیز می تواند شاخص کلیدی باشد و چون خدمات بانکی از نوع نامحسوس می باشند و به شیوه های رفتاری پرسنل بر...
-
پیاده سازی متد BPTrend
سهشنبه 26 مرداد 1395 14:26
بانک کشاورزی یکی از بانکهای دولتی کشور می باشد که تخصص اصلی آن فعالیت در زمینه های کشاورزی و صنایع وابسته می باشد و نیز در زمینه های بازرگانی و خدماتی و صنایع فعالیت می نماید. این بانک دارای مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره، بیش از 30 اداره کل، چندین شرکت وابسته، 35 مدیریت ستادی استان و منطقه تجاری (مانند جیرفت و کهنوج،...
-
مهندسی مجدد فرایندها
سهشنبه 26 مرداد 1395 14:16
برای افزایش میزان بهره وری می توان با استفاده از تکنیک ها و متدهای مهندسی مجدد فرایندها ، بهترین شیوه انجام فعالیتها در سازمان را شناسایی نمود. این فرایندها در راستای اهداف سازمانی باز طراحی گردیده و موجب افزایش ارزش افزوده و نیز کاهش هزینه ها می گردند. مهندسی مجدد بر پایه برنامه ریزی منابع سازمان و تحلیل موردی...
-
مدلسازی فرایند با استاندارد IDEF-بخش دوم
پنجشنبه 3 تیر 1395 00:25
در پست قبلی در مورد استاندار IDEF توضیحاتی ارائه کردیم و IDEF0 را نیز توضیح دادیم. در این مطلب به بیان برخی دیگر از نمودارهای کاربردی در استاندارد IDEF خواهیم پرداخت. IDEF1 IDEF1 برای مدلسازی اطلاعات بکار میرود و از نظر مفهومی به ساختار اطلاعات در سازمان مینگرد. IDEF1 که یک روش مدلسازی اطلاعاتی است، بر پایه سه روش ۱-...
-
مدلسازی فرایند با استاندارد IDEF-بخش اول
دوشنبه 31 خرداد 1395 04:20
IDEF مخفف Integrated Definition Methods است که شامل مجموعه ای از روش های ساخت یافته به منظور تحلیل و مدلسازی فرایندهای سازمانی و تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم های نرم افزاری است که توسط وزارت دفاع ایالت متحده پشتیبانی میشود. استاندارد IDEF خود از ۱۷ نمودار تشکیل شده است در ادامه به معرفی برخی از آنها که در مدلسازی...
-
رویدادهای پایانی در BPMN
یکشنبه 30 خرداد 1395 03:30
در راستای سلسه مباحث آموزشی BPMN در پست قبلی در مورد رویدادهای میانی پیشرفته در BPMN توضیحاتی بیان کردیم و قصد داریم در این پست در مورد رویدادهای پایانی در استاندارد BPMN مطالبی ارائه نماییم. اولین رویداد پایانی: بدون نوع یا None نتیجه خاصی ندارد و مسیر قبل از خود را خاتمه می دهد. دومین رویداد پایانی: پیام یا Message...
-
رویدادهای میانی پیشرفته در BPMN
شنبه 29 خرداد 1395 02:46
در مطلب قبل در مورد انواع رویداد (Event) در ( BPMN ) صحبت کردیم. در این مطلب قصد داریم ادامه آموزش BPMN2 پرداخته و رویدادهای میانی پیشرفته در BPMN را تشریح کنیم . ا ولین رویداد میانی پیشرفته: خطا یا Error از نماد صاعقه در شکل رویداد استفاده می شود .این رویداد جهت رسیدگی به وقوع یک خطا که اجرای فعالیت را متوقف کرده...
-
انواع رویداد (Event) در BPMN
جمعه 28 خرداد 1395 01:36
رویداد ( Event ) در واقع چیزی است که در طول چرخه یک فرآیند، اتفاق می افتد. رویدادهای می توانند فرآیند را شروع ، آنرا به تاخیر بیندازند، یا متوقف و یا پایان دهند . همه رویدادها را با دایره نمایش می دهیم و نحوه ترسیم آن ها (تک خط نازک ، دو خط ، تک خط ضخیم) نوعشان را مشخص می کند. پس سه نوع رویداد کلی داریم : رویداد شروع...
-
انواع Gateway ها در BPMN
پنجشنبه 27 خرداد 1395 04:20
در مقاله قبلی به بررسی انواع انواع Task ها پرداختیم. در این قسمت انواع Gateway ها در استاندارد BPMN2.0 رو بررسی خواهیم کرد . به یک Task تنها یک ورودی ، وارد میشود و تنها یک خروجی ، از آن خارج میگردد. در صورت وجود بیش از یک ورودی یا خروجی میتوان از Gateway استفاده نمود . دروازه یا Gateway : این Notation برای نمایش...
-
انواع Task در BPMN
چهارشنبه 26 خرداد 1395 04:20
کاربر ( User Task ): یک وظیفه معمولی در گردش کار که توسط افراد و با کمک یک برنامه نرم افزاری ، انجام می شود. سرویس یا خدمت (Service Task): وظیفه ایست که بصورت خودکار توسط یک نرم افزار ایجاد می شود. در شرایط عمومی بی پی ام ان این عملکرد را به عنوان یک وب سرویس تشخیص می دهد. این نوع جزئی از نرم افزارهای یکپارچه سازی...
-
عناصر اصلی در رسم یک نمودار فرایند کسب و کار
سهشنبه 25 خرداد 1395 03:54
نمودار فرایند کسب و کار از مجموعه عناصر گرافیکی آسانی تشکیل شده است که رسم دیاگرامهای ساده و قابل فهم را ممکن میسازد. برای سادگی بیشتر، عناصر گرافیکی به گونهای انتخاب شدهاند که بیشتر تجزیه و تحلیلکنندگان با آنها آشنا باشند. به عنوان مثال از نماد لوزی برای نمایش تصمیمگیریها و از نماد مستطیل جهت نشان دادن...
-
معرفی BPMN
دوشنبه 24 خرداد 1395 03:55
هدف اولیهی BPMI از کار بر روی علائم مورد استفاده در BPMN ، توسعهی روشی برای مدلسازی بود که منجر به ایجاد مدلهایی شود که به سهولت و سادگی برای همهی کاربران کسب و کار، قابل فهم باشد. این کاربران میتوانند طیف متنوعی از افراد با تخصصهای مختلف را در بر گیرند: از تحلیلگران کسب و کار که طرح اولیه فرآیندها را میریزند،...
-
روند شکل گیری BPMN
یکشنبه 23 خرداد 1395 03:59
مطالب این پست مقدمه ای در مورد BPMN و روند شکل گیری این استاندارد است. مقدمه: در مرکز فرآیندمحوری سازمان باید روی سازماندهی عملکرد کسب و کار تمرکز شود. فرقی نمی کند این عملکرد یک کارکرد روزمره برای فروشنده تلفنی، کارمند حمل خارجی، منشی مطب پزشک یا معاون رئیس جمهور در تصمیم گیری جهت سرمایه گذاری ها باشد. حتی فرآیندهای...
-
مدلسازی فرایند با فلوچارت
شنبه 22 خرداد 1395 03:59
-تهیه فلوچارت یا گردش کار یک نمونه عمومی و بسیار ساده براساس نمادها و علائم استاندارد جهت تعیین فعالیت ها، تصمیم گیری و سایر اجزای اصلی فرآیندهای سازمان است. -مستندان مربوط به نمودار گردش کار که بیشترین کاربرد را در مدلسازی فرآیندهای سازمان داشت توسط استاندارد ANSI در سال 1970 به منظور ثبت مستندات گردش سیستم ها مورد...
-
انواع استانداردها و زبان های مدلسازی فرایند
جمعه 21 خرداد 1395 01:56
انواع استانداردهای عمومی مورد کاربرد در مدلسازی فرآیندهای کسب وکار عبارتند از: − Business Process Modelling Notation (BPMN) − Flow Charting − Swim Lanes − Event Process Chain (EPC) − Value Chain − Unified Modelling Language (UML) − IDEF − LOVEM-E − SIPOC − Systems Dynamics − Value Stream Mapping برای آشنایی با روش های...
-
برخی ویژگیها و مزایای مدل های فرآیندی
پنجشنبه 20 خرداد 1395 03:55
- مجموعه ای از انواع علائم، زبان ها و تکنیک هایی که درک و شناخت و ارتباطات را تسریع می کنند. - مدل های استاندارد، سبب ایجاد تعاریف همسان و مشترک برای شناسایی فرآیندها شده و زمینه ساده سازی عملیات طراحی، تجزیه و تحلیل اندازه گیری عملکرد فرآیند و نیز تسهیل اموز استفاده مجدد از مدل را فراهم می آورند. - قواعد مدلسازی،...
-
اهداف مدلسازی فرایند
چهارشنبه 19 خرداد 1395 11:11
در مدلسازی فرایند اهداف مختلفی دنبال میشوند که در این مطلب به برخی از مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد: • هدف از مدلسازی فرآیندهای کسب و کار در سازمان ایجاد یک تصویر از فرآیند است که بتواند به درستی و مکفی فعالیتهای در حال انجام آن را نمایش دهد. • بر اساس تعاریف، یک مدل هیچگاه نمیتواند بیانگر وضعیت واقعی فرآیند مورد...
-
هدف از راه اندازی این وبلاگ
سهشنبه 18 خرداد 1395 02:26
در این وبلاگ در نظر داریم انواع روش ها، استانداردها و ابزارهای مدلسازی فرایندها را توصیف نماییم. استانداردهای مختلفی برای مدلسازی فرایند وجود دارد از قبیل: Business Process Modeling Notation (BPMN) ، Flow Charting ، Event Process Chain (EPC) ، Value Chain ، Unified Modeling Language (UML) ، IDEF و... برای آشنایی با...
-
چارچوب چانگ در استقرار BPM- بخش دوم
دوشنبه 3 خرداد 1395 18:50
در مطلب قبلی به معرفی چارچوب چانگ در استقرار BPM پرداختیم و ۲ فاز ابتدایی این چارچوب را تشریح کردیم. در این قسمت مابقی مراحل چارچوب چانگ در استقرار BPM را شرح می دهیم. فاز ۳: آنالیز دراین فاز برنامهریزی و تحلیل فرآیندهای پروژه انجام میگیرد. ورودیهای این فاز فرآیندهای انتخاب شده جهت بهبود به وسیله دفتر پیادهسازی و...
-
چارچوب چانگ در استقرار BPM- بخش اول
دوشنبه 3 خرداد 1395 18:48
جیمز چانگ بنیانگذار و رئیس شرکت مشاورین Ivy میباشد. وی تجربیات گستردهای در زمینهی پیادهسازی راهکارهای کسب و کار با قابلیت برنامهریزی منابع سازمان (ERP) و راهکارهای یکپارچگی فرآیند- محور برای ۵۰۰ شرکت Fortune دارد. چارچوب کلی چانگ رویکردی از بالا به پایین دارد. بدین معنا که در ابتدا سطوح بالای سازمانی را درگیر...
-
معرفی چارچوب وسک در BPM
یکشنبه 2 خرداد 1395 16:07
چارچوب وسک ماتیاس این چارچوب را در سال 2007 ارائه کرده است. این چارچوب باتوجه به چرخه حیات فرآیندهای کسب و طراحی شده است. چارچوبی که معرفی می شود، با بررسی کردن فازهایی که برای توسعه کاربردهای فرآیند کسب و کار الزامی هستند. یک دیده گسترده و پروژه محور دارد. و رویکردی همزمان از بالا به پایین و پایین به بالا دارد....
-
لزوم بکارگیری متدولوژی مناسب در پروژه های BPM
یکشنبه 2 خرداد 1395 15:20
بکارگیری متدولوژی مناسب از مهمترین عوامل موثر در موفقیت یک پروژه مدیریت فرایندهای کسب و کار (BPM) محسوب میشود. متدولوژی مجموعهای سازمان یافته از رویهها، تکنیکها و ابزارها است که برای راهبری پروژه در چرخه حیات آن و به منظور دستیبابی به اهداف و کاهش مشکلات درجریان پروژه توسعه یافته است. باید به این نکته توجه داشت...
-
مراحل عمومی مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM)
شنبه 1 خرداد 1395 13:36
در مطلب قبلی در مورد مدیریت فرایندهای کسب و کار چیست توضیحاتی ارایه شد و در این مقاله به توصیف مراحل عمومی مدیریت فرایندهای کسب و کار خواهیم پرداخت . مجموعه فعالیتهای BPM به چهار دسته زیر تقسیم میشود : طراحی فرایند (Process Design) اجرای فرایند (Process Execution) پایش فرایند (Process Monitoring) بهبود فرایند...
-
دستاوردهای سیستم مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM)
شنبه 1 خرداد 1395 13:33
در مقاله قبلی آشنا شدیم که مدیریت فرایندهای کسب و کار چیست . در این مطلب در نظر داریم به تشریح این موضوع بپردازیم که یک سیستم مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) موفق، بر مبنای اهداف کسب و کار، فرآیندهای کسب و کار را مانیتور و مدیریت مینماید و نتایج زیر حاصل اجرای آن است : بهینه سازی و حذف فعالیتهای غیر ضروری...