آموزش و مشاوره BPM، BPMN و BPMS

آموزش و مشاوره استقرار BPM و BPMS، مدیریت فرایند، مدلسازی فرایند بهبود فرایند و...

آموزش و مشاوره BPM، BPMN و BPMS

آموزش و مشاوره استقرار BPM و BPMS، مدیریت فرایند، مدلسازی فرایند بهبود فرایند و...

سناریوی یک فرآیند چیست؟

پس از اینکه اطلاعات مربوط به فرآیندها بدست آمد، کار تدوین سناریوی فرآیند (مستند فرآیند) آغاز می‌شود.

در این فاز هدف تدوین مستندی است که ابتدا و انتهای فرآیند را نشان دهد و نحوه انجام کارها به همراه قوانین کسب‌وکار تدوین گردد. اولین قدم تشریح فرآیند در قالب جملات می‌باشد.  

 پس ما در چندین صفحه، نحوه انجام فرآیند را تشریح می‌کنیم. در قدم بعدی تشکیل جدول ایستگاه‌های کاری فرآیند می‌تواند در مدلسازی فرآیند نقش اساسی را ایفا کند.

جدول زیر شامل ۲ ستون می‌باشد که ستون اول شماره ایستگاه کاری و ستون دوم شرح ایستگاه کاری را نشان می‌دهد. یک ایستگاه کاری جزء‌ترین کاری است که یک نفر خاص در یک زمان منحصر بفرد انجام می‌دهد.


برای یک فرآیند مرخصی جدول ایستگاه‌های کاری در تصویر بالا نشان داده شده است.


جدول ایستگاه های کاری چه کاربردی در مدلسازی فرآیندها دارد؟

جدول ایستگاه‌های کاری می‌تواند کمک شایانی در فاز مدلسازی فرآیند نماید. همانطورکه در جدول بالا نشان داده شده است، تدوین این جدول بدین گونه است که از شروع فرآیند ایستگاه‌های کاری را شناسایی می‌کنیم و به ازای هر ایستگاه کاری شرح انجام کار را به همراه انجام‌دهنده کار یادداشت می‌کنیم. انجام دهنده کار می‌تواند شخص، واحد، اداره، نقش، مهارت، زیرفرآیند و یا سیستم خاصی باشد.

پس از تدوین جدول ایستگاه‌های کاری برای تکمیل مستند فرآیند می‌توان ماتریس RASCI را برای فرآیند شکل داد. این ماتریس گسترش‌یافته جدول ایستگاه‌های کاری می‌باشد. در سطرهای ماتریس ایستگاه‌های کاری را مشخص می‌کنیم و ستون‌های ماتریس شامل افراد درگیر در فرآیند می‌باشد. مقادیر سلول‌های ماتریس هم شامل R (مسئول انجام کار)، A (بالادستی و رییس انجام‌دهنده کار)، S (دریافت‌کننده کار از)، C (مشاور انجام‌دهنده کار) و I (ارسال کار به) می‌شود.

ماتریس RASCI مثال فرآیند مرخصی در تصویر زیر نشان داده شده است.


منبع: کانال آکادمی BPM


ّبرای مطالعه مطالب بیشتر در این خصوص اینجا را کلیک نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.