آموزش و مشاوره BPM، BPMN و BPMS

آموزش و مشاوره استقرار BPM و BPMS، مدیریت فرایند، مدلسازی فرایند بهبود فرایند و...

آموزش و مشاوره BPM، BPMN و BPMS

آموزش و مشاوره استقرار BPM و BPMS، مدیریت فرایند، مدلسازی فرایند بهبود فرایند و...

روند شکل گیری BPMN

مطالب این پست مقدمه ای در مورد BPMN و روند شکل گیری این استاندارد است.

مقدمه: در مرکز فرآیندمحوری سازمان باید روی سازماندهی عملکرد کسب و کار تمرکز شود. فرقی نمی کند این عملکرد یک کارکرد روزمره برای فروشنده تلفنی، کارمند حمل خارجی، منشی مطب پزشک یا معاون رئیس جمهور در تصمیم گیری جهت سرمایه گذاری ها باشد.

حتی فرآیندهای تصمیم گیری که قابلیت خودکارسازی کامل را ندارند، قابلیت نقشه برداری (امکان مشخص کردن روال های تصمیم گیری و ترسیم آن)، پیگیری، بهینه سازی و ویرایش را دارند.  

 

مدل سازی فرآیندهای کسب و کار بایستی برای کلیه فرآیندها انجام پذیرد، چه آنها که کاملا خودکار سازی شده اند، چه آن دسته که به صورت دستی و غیر خودکار انجام می شوند و چه آن دسته که نیمه خودکار انجام می شوند.

در سال‌های اخیر و در راستای ایجاد سیستم‌های مدیریت فرآیند کسب و کار (BPMS)، فعالیت‌های زیادی بمنظور توسعه‌ی زبان‌های اجرایی XML تحت وب صورت گرفته است. زبان‌هایی همچونBPEL4WS شیو‌ه‌ای رسمی برای تعریف فرآیندهای کسب وکار در اختیار قرار می‌دهد.

بهینه‌سازی این زبان‌ها برای عملیات نرم‌افزاری، باعث شده است که آن‌ها کمتر برای استفاده مستقیم افراد درگیر در طراحی، مدیریت و کنترل فرآیندهای کسب و کار مناسب باشند. از طرفی این افراد با فرآیندهای دیداری شده بصورت فلوچارت بسیار راحت ارتباط برقرار می‌کنند، تا آن‌جا که بسیاری از تحلیگران کسب و کار برای تعریف فرآیندها و نمایش چگونگی کار شرکت‌ها از فلوچارت‌های ساده‌ای بهره می‌برند.

این واقعیت‌ها باعث ایجاد فاصله‌ای فنی بین ساختار طرح مقدماتی فرآیندهای کسب‌و‌کار و ساختار زبان‌های مذکور مورد استفاده در اجرای آن‌ها می‌شود. مکانیزمی لازم است تا مشکل فاصله‌ی موجود را با پلی حل کند؛ پلی که نشانه‌های دیداری (Notation) مناسبی از فرآیندهای کسب و کار را با ساختار اجرایی متناسب برای آنها ارتباط دهد.

ارتباط بین سطوح گوناگون و افراد مختلف درگیر در فرآیندهای کسب و کار، بواسطه‌ی استاندارد BPMN قابل حل است. BPMN، نموداری تحت عنوان BPD یا نمودار فرایند کسب و کار فراهم نموده که به منظور استفاده‌ی افراد درگیر در طراحی و مدیریت فرآیندهای کسب و کار طرحریزی شده است. همچنینBPMN امکان نگاشت به یکی از زبان‌های اجرایی سیستم‌های مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPEL4WS) را نیز فراهم نموده است.

مطالب فوق مقدمه ای بر BPMN بود و در ادامه روند شکل گیریش رو تشریح می­نماییم.

در آگوست سال 2001 گروه کار بر روی علائم مدلسازی در BPMI تشکیل شد. این گروه نسخه پیش‌نویس BPMN 0.9 را در نوامبر سال 2002 تهیه و در اختیار عموم قرارد داد.

در آگوست سال 2003 پیش‌نویس BPMN 1.0 همراه با تغییراتی انتشار یافت. و نهایتاً در ماه می 2004، BPMI نسخه‌ی BPMN 1.0 را منتشر نمود.

ولی از آن‌جایی که BPMI به عنوان سازمان تدوین‌کننده استاندارد مورد قبول نبود، برای رسمی کردن BPMN به عنوان یک استاندارد شناخته شده، در ماه جون سال 2005، BPMI باOMG ادغام شد و نهایتاً در فوریه 2006، مشخصات کامل BPMN توسط OMG انتشار یافت. در سال 2007 نسخه نهایی با عنوان BPMN 2 منتشر گردید.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.