در مدلسازی فرایند اهداف مختلفی دنبال میشوند که در این مطلب به برخی از مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد:
• هدف از مدلسازی فرآیندهای کسب و کار در سازمان ایجاد یک تصویر از فرآیند است که بتواند به درستی و مکفی فعالیتهای در حال انجام آن را نمایش دهد.
• بر اساس تعاریف، یک مدل هیچگاه نمیتواند بیانگر وضعیت واقعی فرآیند مورد مطالعه باشد، اما بر روی ایجاد تصویری مناسب از پارامترهای فرآیند که بتواند جهت پشتیبانی امور تجزیه و تحلیل از یک یا چند دیدگاه مختلف کاربرد داشته باشد، تمرکز میکند.
• در مدیریت فرآیندهای کسب و کار، مدلها دارای کاربردهای متفاوت و مختلفی هستند که از جمله میتوان به مدیریت فرآیندهای سازمان، تجزیه و تحلیل عملکرد فرآیندها و تعریف و شناسایی تغییرات در سازمان اشاره نمود
برخی از مهمترین دلایل جهت تهیه و ایجاد مدلهای فرآیندی به شرح زیر ارائه گردیده است.
• به منظور مستندسازی شفاف وضعیت موجود و مطلوب فرآیندها
• جهت استفاده به عنوان یک ابزار کمک آموزشی
• جهت استفاده برای ارزیابی و مقایسه وضعیت موجود در قبال نیازمندیها و وضعیت استاندارد
• به منظور درک و تفهیم این موضوع که یک فرآیند چگونه در شرایط مختلف عمل میکند.
• جهت تعیین چگونگی عکسالعمل یک فرآیند به تغییرات ناخواسته
• به عنوان ابزار پایه جهت شناسایی فرصتهای اساسی برای بهبود فرآیند
• به منظور تعریف روشهای جدید یا فرآیند جدید در مقابل فرآیند مدلسازی شده
• به عنوان پایهای برای ایجاد ارتباطات و بحث و بررسی فرآیند
• به منظور تشریح نیازمندیهای جدید جهت یک عملیات کسب و کار
مدلها یک زبان ساده جهت تشریح و ارتباط وضعیت موجود و وضعیت بهبودیافته فرآیندها ارائه میکنند.